Бусдад санал бодлоо шулуухан хэлж, шүүмжлэх нь биднийг тавгүйтүүлдэг зүйлсийн нэг билээ. Тэгвэл шүүмжлэл өгөх үедээ нөгөө хүнээ сэтгэлээр унагахын оронд хэрхэн өөрчлөгдөх хүсэл эрмэлзлийг нь төрүүлэх вэ? Хамгийн гол нь тухайн шүүмжлэлийг хүлээн авч, түүнээс суралцахыг хүсэх нөхцөл байдлыг бүрдүүлж өгөх хэрэгтэй.
Ингэхийн тулд сэтгэл хөдлөлийн 5 чадамжуудыг ашиглах шаардлагатай. Үүнд:
Дээрх чадамж ууд таныг ажилтнууддаа өөрийн санал хүсэлтийг зөв илэрхийлж сурахад туслах бөгөөд та үүнийг ойлгож, амьдралд хэрэгжүүлэхэд багахан бэлтгэл шаардлагатай.
Энэхүү дасгалын гол зорилго нь яриагаа боловсруулахаас илүүтэй таныг өөрийн бодлоо нэгтгэн цуглуулахад тус болох юм. Бүх зүйл яг төлөвлөгөөний дагуу хэрэгжинэ гэж амлахад хэцүү учраас таныг аль болох нээлттэй, хөрвөх чадвартай байхыг хүсье.
САНААГАА ШУЛУУХАН ИЛЭРХИЙЛ
Таны нэн тэргүүний зорилго бол ажилтандаа өсөж хөгжихөд нь туслахаас биш түүний буруу гэдгийг мэдрүүлэхдээ гол нь биш юм. Таны санал хүсэлт тухайн ажилтны мотивацийг нэмэгдүүлж, өөрчлөгдөх эх сурвалжийг нь тавьж өгөхөд болохоос тэднийг сэтгэлээр унагаахад чиглэх ёсгүй.
Амжилтад хүрнэ гэж найдаж байгаа зүйл, ажилтандаа ямар нөлөө үзүүлэхийг хүсч байгаагаа сайн эргэцүүлээрэй.
Хэрхэн өөрийн зорилгоо ажилтандаа бүрэн ойлгуулах вэ?
Хүмүүс таны юу хэлж байгаагаас биш, үүнийг яагаад хэлж байна вэ гэдгээс болгоомжлон, харилцаандаа хана босгодог. Тиймээс тухайн шүүмжлэлийг өөрсдийнх нь амжилтад хөрөнгө оруулж байгаа нэг хэлбэр гэдгийг ойлгуулж чадвал ажилтнууд тань айдас багатай байхын зэрэгцээ илүү нээлттэй болох болно.
ЗӨВЛӨМЖ: Гаргах магадлалтай нийтлэг алдаанууд
СЭТГЭЛ ХӨДЛӨЛӨӨ ХЯНА
Таны сэтгэл зүй яг одоо өөрийн шүүмжлэл болон “хэцүүхэн” санал хүсэлтээ бусдад эвээр ойлгуулах хэмжээний тайван төлөв байдалд байж чадаж байна уу? Хамгийн гол нь тухайн ажилтан таны шүүмжлэлээс “юм” сурах ёстой гэдгийг санах хэрэгтэй. Хэрэв та тав тухгүй, өөрийгөө хамгаалсан, уурласан, бухимдсан мэдрэмжтэй байвал ажилтан тань үүнийг мэдэрч яг л ийм өнгө аястай хариу үйлдэл үзүүлж болзошгүй. Дайсагнасан сэтгэгдлээр биш харин түүнд тусалмаар байгаагаа бүрэн ойлгож мэдэрсэн цагтаа түүнтэй ярилцаж санал бодлоо хэлээрэй (хэрэв та хэн нэгэнд тусалж байгаагаар өөрийгөө мэдэрвэл аяндаа сэтгэл санаа тань тайван тогтвортой болоод ирнэ).
Өөрөөсөө асуух асуулт:
ЗӨВЛӨМЖ: Дайсагнасан өнгө аястай шүүмжлэл хэлэхээсээ зайлсхий
Ширээний ард суух, оффисын хаалганы дэргэд зогсох гэх мэтээр хол зайнаас бүү харьц. Энэ нь таныг зугтаах арга олж ядаж байгаа мэт харагдуулна.
Шүүмжлэлээ хэлсний дараа тухайн хүн хэр хүлээж авсныг мэдэлгүйгээр шууд яваад өгч болохгүй.
Ажилтандаа шууд бурууг тохох маягтайгаар “Чи бүдүүлэг зан гаргасан” гэх мэтийн шууд, ширүүн үгсийг ашиглахын оронд “Чи тэр үед яагаад тийм зан гаргав?” гэх мэт арай зөөлөн үг хэллэг ашиглах нь баг хамт олноороо хамт хариуцлага хүлээх боломжийг олгодог.
БАРИМТ ЦУГЛУУЛ
Хэн нэгнийг шүүмжлэх үед бусад ажилтнууд эсрэг санааг нь дэмжих магадлалтай учраас хэлэх гэж байгаа зүйлээ дүгнэлтээр битгий эхлээрэй. Харин түүний оронд таныг ийм дүгнэлтэд хүргэсэн баримтуудыг дурдаад ямар логиктойгоор хандсанаа хэлэх хэрэгтэй. Мөн та өөрийн ажил хэргээ бүтээхийн тулд эхлээд хамтран ажиллагсдадаа сонсоr тэдний санал бодлыг хуваалцаж сурах хэрэгтэй.
Өөрөөсөө асуух асуулт:
ЗӨВЛӨМЖ: Үр дүнтэй санал хүсэлт хэлэх үндсэн аргууд
Үндэслэл гаргах: Аливаад үндэслэлтэй хандаж санал хүсэлтээсээ хэт шүүмжилсэн өнгө аясыг авч хаях хэрэгтэй. “Чи надад хүндэтгэлтэй хандаагүй” гэж хэлэхийн оронд “Чи хийж байгаа зүйлийг минь бүр гурван ч удаа тасалдуулсан” гэж хэлэх хэрэгтэй. Мөн ажилтныхаа гаргасан онцгүй үйлдлийг хэлэхээсээ төвөгшөөх хэрэггүй. Жишээ нь: “Чи намайг ярьж байхад яваад өгсөн” гэх мэт.
Түүний бусдад нөлөөлдөг зан байдлыг тодорхой тайлбарла : Гаргасан санаа зорилгоос нь алдаа хайлгүйгээр түүнд байдаг зан байдлыг нь ойлгуулаарай. Жишээ нь: “Чиний надад 3 удаа саад болсон байдал чинь танай хэлтсийн бусад хүмүүст итгэх итгэлийг минь бууруулсан гэж бодож байна”. Аль болох бодогдлоо, мэдрэгдлээ гэх мэт үгсийг ашиглах нь та өөрийнхөө хувилбарыг үнэн гэж зүтгэхээс илүүтэйгээр тайлбарлан өгч байгаагаа харуулж байгаа нэг хэлбэр болно.
СОНИРХЛЫГ НЬ ТАТ
За одоо бол ярихаа зогсоогоод сонсох цаг. Ямар ч төрлийн тайлбарыг хүлээн авч сонсоход бэлдэх хэрэгтэй. Ямар ч санал хүсэлтийг та хүлээн авахад нээлттэй гэдгээ харуулах нь итгэлцэл, итгэл үнэмшлийг нэмэгдүүлэхэд ихээхэн түлхэц болно. Асуудлыг шийдэх үйл явц руу ажилтнаа татан оруул. Дараа нь тэд таны санал хүсэлтийг сонссон, ойлгосон, хэрэгжүүлэхэд бэлэн байгаа эсэхийг нь асууж шалгаж болно.
Жишээ асуултууд:
Хамт ажиллагсдаа хэлэлцүүлэгт оролцуулахын тулд та ямар асуулт асууж болох вэ?
ЗӨВЛӨМЖ: Олон талаас ярилц
Хэтийн төлөвөө хуваалцаж, дор хаяж нэг нэгнийхээ санааг хоёроос гурван удаа сонсох нь үнэхээр бие биенээ сонсч байгаа эсэхийг баталгаажуулж байгаа явдал юм. Дараагийн удаа ижил төстэй нөхцөл байдал үүсэхэд хамт олноороо хэрхэн илүү дээр байдлаар шийдэх талаар бүгд тодорхой ойлголттой болтлоо яриагаа зогсоож болохгүй.
Дэлгэрэнгүйг: Менежер коллеж хөтөлбөрөөс...